5. KOLO

Zdroj: Kababíková. J. : Využitie súvislých a nesúvislých textov v čítaní s porozumením. Bratislava: MPC, 2014, str. 12

TEXT
Radosť

       Žil raz jeden šťastný obuvník. Šil ľuďom topánky, za svoju poctivú prácu mu spokojn_ klienti vždy nechali toľko, že mal dosť na živob_tie pre celú svoju rodinu. Účty si neviedol, ľuďom dôveroval.

      Bol to veselý obuvník, stále si spieval, tešil sa a ch_r o jeho veselosti sa rozšíril po celom okolí. A pretože ľudia radosť milujú, nuž chodili mnohí za zručným obuvníkom v nádeji, že sa aj im dostane z toho lieku pre dušu.

      Avšak stala sa zlá vec. Obuvníkovi nariadili začať za prácu brať peniaze. Jeho život sa zmenil. Mnoho času musel venovať účtom. Musel počítať počet vyrobených topánok, množstvo použitého materiálu, musel vypočítať cenu, viesť účtovníctvo. A to všetko bola veľmi vážna vec, zaberala mnoho času i námahy. Namiesto radosti sa do srdca ako tichý zlodej začala vkrádať nervozita, nepokoj.

      A z obuvníkovej chalupy bolo počuť stále menej spevu a stále menej ľudí sa prichádzalo sýtiť jeho veselým srdcom. Nezdá sa vám, že i dnes chodí okolo nás veľa smutných "obuvníkov"? Bez úsmevu, bez túžby žiť, lebo dovolili radosti z krásnych okamihov uletieť a nahradili ju starosťami o luxusnejší a úspešnejší život, o život na vysokej nohe.

Prameň: Daniela Zubčáková, 25. 06. 2010, 06:00 https://www.rozhlas.sk/radio-slovensko/zamyslenie-na-dnesny-den/Radost?l=2&i=56163&p=2)

ZADANIA


1. Z textu nevyplýva, že:

a) šťastný obuvník bol veselý, lebo bol bohatý

b) veselý obuvník poctivo vyrábal topánky

c) šťastný obuvník bol známy v celom okolí

d) veselý obuvník mal veľa zákazníkov


2. Na ktoré slovo v texte B sa vzťahuje podčiarknuté zámeno jeho v poslednom odseku:

a) okamih

b) spev

c) obuvník

d) zlodej

3. Z textu vyplýva, že:

a) život veselého obuvníka zmenil zlodej

b) radosť je veľmi vážna vec a zaberá veľa času

c) obuvník objavil zázračný liek na dušu

d) radosť nahrádzame starosťami o lepší život


4. Určte jazykový štýl použitý v texte B:

a) náučný

b) výkladový

c) publicistický

d) informačný

5. Určte gramatické kategórie slovesa podčiarknutého v 1. odseku textu:

a) 3. osoba, jednotné číslo, prítomný čas, podmieňovací spôsob

b) 3. osoba, jednotné číslo, minulý čas, podmieňovací spôsob

c) 3. osoba, jednotné číslo, prítomný čas, oznamovací spôsob

d) 3. osoba, jednotné číslo, minulý čas, oznamovací spôsob

6. Určte, akým vetným členom je zvýraznené slovo v druhom odseku textu:

a) predmet

b) podmet

c) prívlastok

d) prístavok

7. Uveďte, v ktorej možnosti sú v texte správne doplnené písmená:

a) spokojný , na živobytie, chýr

b) spokojný , na živobitie, chír

c) spokojní , na živobytie, chýr

d) spokojní , na živobitie, chýr

8. Uveďte, koľko súvetí je v treťom odseku textu:

a) jedno

b) dve

c) tri

d) štyri

9. Určte vid zvýraznených slovies v poslednom odseku (dodržte poradie slovies v texte) textu:

a) dokonavý, nedokonavý

b) nedokonavý, dokonavý

c) dokonavý, dokonavý

d) nedokonavý, nedokonavý

10. Určte, koľko všetkých znelých nepárových spoluhlások je spolu v slovách nervozita, nepokoj:

a) 1

b) 2

c) 3

d) 4

11. Uveďte správny význam podčiarknutého ustáleného slovného spojenia (frazeologizmu) poslednej vete textu:

a) žiť veľmi skromne

b) žiť pre veľké ideály

c) žiť veľmi rýchlo

d) žiť v prepychu

KĽÚČ SPRÁVNYCH ODPOVEDÍ

  1. A
  2. C
  3. D
  4. C
  5. D
  6. C
  7. C
  8. B
  9. B
  10. D
  11. D

© 2016 Recepty od Kláry. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky