3. KOLO
Zdroj: Kababíková. J. : Využitie súvislých a nesúvislých textov v čítaní s porozumením. Bratislava: MPC, 2014, str. 11
Marliese Aroldová
Ľahká ako vták
(úryvok)
Po prvej prestávke sme mali telesnú výchovu a naša telocvikárka pani Blieselová prišla na nápad, že nás bude zasa mučiť na bradlách s nerovnakou výškou. Bradlá som zo všetkého telocvičného náradia nenávidela najviac. Zdalo sa mi absurdné skrúcať si ruky a nohy v rozličnom poradí okolo dvoch žrdí a ešte aj debilne švihať ostatným telom. Na to predsa nie je človek stvorený. Bola to rovnaká tortúra ako v oboch predchádzajúcich školských rokoch.
Stála som tretia v rade. Vyvolala ma však skôr, než som sa stihla vytratiť na WC. Minulý rok som tie cviky ešte ako-tak zvládala. A teraz nie a nie urobiť toč. Visela som na žrdi a trápila sa. Nedarilo sa mi dosť vysoko vyšvihnúť pravú nohu. Mordovala som sa a ruky mi čoraz viac slabli a ochabovali.
Prameň: https://www.wattpad.com/76163612-%C4%BEahk%C3%A1-ako-vt%C3%A1k-1-%C4%8Das%C5%A5
ZADANIA
1. Rozhodnite, čo z textu vyplýva:
a) Telesnú výchovu mali v rozvrhu hneď na prvej hodine.
b) Dievča sa stihlo vytratiť na WC, aby necvičilo na bradlách.
c) Žiačke sa nedarilo urobiť toč na bradlách.
d) V predchádzajúcom roku telocvikárka cviky zvládla.
2. Rozhodnite, čo z textu nevyplýva:
a) Cviky na bradlách žiačka považovala za námahu aj v uplynulých dvoch školských rokoch.
b) Z celého telocviku žiačka neznáša najviac bradlá s nerovnakou výškou.
c) Učiteľkou telesnej výchovy v škole je pani Blieselová.
d) Žiačka stála na telocviku pri cvičení na bradlách v treťom rade.
3. Rozhodnite, čo z textu vyplýva:
a) Žiačke ruky a nohy náhle úplne ochabli.
b) Žiačka sa napokon zo žrde spustila na zem.
c) Žiačka nedokázala vysoko vyšvihnúť pravú nohu.
d) Žiačke pripadalo zaujímavé skrúcať si ruky a nohy.
4. Vyberte, ktorým zo slov môžeme nahradiť podčiarknuté slovné spojenie rovnaká tortúra vo vete tak, aby veta nezmenila význam:
a) rovnaké potešenie
b) rovnaké trápenie
c) rovnaké očakávanie
d) rovnaké sklamanie
5. Určte, ktoré tvrdenie o rozprávačovi v texte je pravdivé:
a) Rozprávačom je učiteľka, ktorá učí telesnú výchovu.
b) Rozprávač komentuje celý príbeh v 1. osobe prítomného času.
c) Rozprávač tvrdí, že žiadny človek nebol stvorený.
d) Rozprávač nemá dobrý vzťah k telocvičnému náradiu.
6. Určte, ktorý slohový postup použitý v texte:
a) opisný b) umelecký c) hovorový d) rozprávací
7. Uveďte, ktoré slovo obsahuje slabikotvornú spoluhlásku:
a) slabli b) vytratiť c) žrdi d) pravú
8. Určte, v ktorej možnosti je pomnožné podstatné meno:
a) náradia b) ruky c) bradlá d) cviky
9. Vyberte, v ktorej možnosti sú antonymá:
a) minulý - teraz b) slabnúť - ochabovať c) rovnaký - rozličný d) najviac - čoraz viac
10. Názov diela, z ktorého je text, považujeme za:
a) prirovnanie b) metaforu c) epiteton d) personifikáciu
11. Určte slovný druh slova okolo v 1. odseku textu:
a) častica b) príslovkové určenie miesta c) predložka d) príslovka
12. Určte, ktoré tvrdenie o texte je nesprávne:
a) text obsahuje aj slangové, aj odborné slová
b) dej príbehu sa odohráva v prostredí školy
c) podľa základných znakov text zaraďujeme do epiky
d) v texte sú 2 typy rozprávača - ja-forma, on-forma
13. Určte, akým slovným druhom je slovo nie:
a) spojka b) častica c) citoslovce d) predložka
KĽÚČ SPRÁVNYCH ODPOVEDÍ
1. C
2. D
3. C
4. B
5. D
6. D
7. C
8. C
9. C
10. A
11. C
12. D
13. B