3. KOLO

Zdroj: Kababíková. J. : Využitie súvislých a nesúvislých textov v čítaní s porozumením. Bratislava: MPC, 2014, str. 11

TEXT

Marliese Aroldová

Ľahká ako vták

(úryvok)

     Po prvej prestávke sme mali telesnú výchovu a naša telocvikárka pani Blieselová prišla na nápad, že nás bude zasa mučiť na bradlách s nerovnakou výškou. Bradlá som zo všetkého telocvičného náradia nenávidela najviac. Zdalo sa mi absurdné skrúcať si ruky a nohy v rozličnom poradí okolo dvoch žrdí a ešte aj debilne švihať ostatným telom. Na to predsa nie je človek stvorený. Bola to rovnaká tortúra ako v oboch predchádzajúcich školských rokoch.

     Stála som tretia v rade. Vyvolala ma však skôr, než som sa stihla vytratiť na WC. Minulý rok som tie cviky ešte ako-tak zvládala. A teraz nie a nie urobiť toč. Visela som na žrdi a trápila sa. Nedarilo sa mi dosť vysoko vyšvihnúť pravú nohu. Mordovala som sa a ruky mi čoraz viac slabli a ochabovali.

Prameň: https://www.wattpad.com/76163612-%C4%BEahk%C3%A1-ako-vt%C3%A1k-1-%C4%8Das%C5%A5



ZADANIA

1. Rozhodnite, čo z textu vyplýva:

a) Telesnú výchovu mali v rozvrhu hneď na prvej hodine.

b) Dievča sa stihlo vytratiť na WC, aby necvičilo na bradlách.

c) Žiačke sa nedarilo urobiť toč na bradlách.

d) V predchádzajúcom roku telocvikárka cviky zvládla.

2. Rozhodnite, čo z textu nevyplýva:

a) Cviky na bradlách žiačka považovala za námahu aj v uplynulých dvoch školských rokoch.

b) Z celého telocviku žiačka neznáša najviac bradlá s nerovnakou výškou.

c) Učiteľkou telesnej výchovy v škole je pani Blieselová.

d) Žiačka stála na telocviku pri cvičení na bradlách v treťom rade.

3. Rozhodnite, čo z textu vyplýva:

a) Žiačke ruky a nohy náhle úplne ochabli.

b) Žiačka sa napokon zo žrde spustila na zem.

c) Žiačka nedokázala vysoko vyšvihnúť pravú nohu.

d) Žiačke pripadalo zaujímavé skrúcať si ruky a nohy.

4. Vyberte, ktorým zo slov môžeme nahradiť podčiarknuté slovné spojenie rovnaká tortúra vo vete tak, aby veta nezmenila význam:

a) rovnaké potešenie

b) rovnaké trápenie

c) rovnaké očakávanie

d) rovnaké sklamanie

5. Určte, ktoré tvrdenie o rozprávačovi v texte je pravdivé:

a) Rozprávačom je učiteľka, ktorá učí telesnú výchovu.

b) Rozprávač komentuje celý príbeh v 1. osobe prítomného času.

c) Rozprávač tvrdí, že žiadny človek nebol stvorený.

d) Rozprávač nemá dobrý vzťah k telocvičnému náradiu.

6. Určte, ktorý slohový postup použitý v texte:

a) opisný b) umelecký c) hovorový d) rozprávací

7. Uveďte, ktoré slovo obsahuje slabikotvornú spoluhlásku:

a) slabli b) vytratiť c) žrdi d) pravú

8. Určte, v ktorej možnosti je pomnožné podstatné meno:

a) náradia b) ruky c) bradlá d) cviky

9. Vyberte, v ktorej možnosti sú antonymá:

a) minulý - teraz b) slabnúť - ochabovať c) rovnaký - rozličný d) najviac - čoraz viac

10. Názov diela, z ktorého je text, považujeme za:

a) prirovnanie b) metaforu c) epiteton d) personifikáciu

11. Určte slovný druh slova okolo v 1. odseku textu:

a) častica b) príslovkové určenie miesta c) predložka d) príslovka

12. Určte, ktoré tvrdenie o texte je nesprávne:

a) text obsahuje aj slangové, aj odborné slová

b) dej príbehu sa odohráva v prostredí školy

c) podľa základných znakov text zaraďujeme do epiky

d) v texte sú 2 typy rozprávača - ja-forma, on-forma

13. Určte, akým slovným druhom je slovo nie:

a) spojka b) častica c) citoslovce d) predložka

KĽÚČ SPRÁVNYCH ODPOVEDÍ

1. C

2. D

3. C

4. B

5. D

6. D

7. C

8. C

9. C

10. A

11. C

12. D

13. B

© 2016 Recepty od Kláry. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky